Zimní cestování: Bez hřebů, s řetězy

Tagy:  zimní pneu, hřeby, řetězy, zima

Zimní cestování: Bez hřebů, s řetězy

Ačkoliv jsou zimní pneumatiky od prvního listopadu povinné, neplatí to stoprocentně. Pokud na silnici není sníh, nelze očekávat, že někde na cestě bude a řidič ani nepotká značku „povinná zimní výbava“, lze ještě jezdit na letních…

Za pár dní, až ale začne pravá zima i se sněhem a ledem, ale půjde takové auto do garáže a vyjede opět až na jaře. Jiný smysl by totiž setrvání na letních pneumatikách i v půlce listopadu nemělo. Nejde totiž jen o zákony, ale hlavně o bezpečnost. Automobil na letních pneumatikách je v zimních podmínkách nebezpečný a to nejen na sněhu a ledu. Letní pneu jsou zkrátka konstruovány na jiné teploty a při teplotách kolem bodu mrazu to není ono.

Levné a levnější

Argumentace vysoké ceny je také spíše výmluvou, proč oddalovat návštěvu pneuservisu. Lze nalézt nejen prémiové značky, ale i levné pneumatiky se solidní kvalitou. Třetí volbou jsou pak pneumatiky až nezdravě levné – od těch radši ruce pryč. Kromě „starých známých“ pneumatik z Číny (Effi Plus, Sailun, GTRadial) letošní testy odhalily také pochybnou kvalitu u pneumatik z Ukrajiny (Premiorri) a trochu překvapivě i u německé značky Syron, která vyrábí pneumatiky v Číně.

Zimní pneumatiky pak musí mít vzorek minimálně 4 milimetry, ten sám o sobě ale nestačí, když je na cestě led. V takových případech skvěle fungují hřeby. Na ty však může český motorista zapomenout. Ačkoliv se u nás prodávají třeba pneumatiky Nokian Hakkapeliitta 7 s hroty, zákon jejich použití na veřejných komunikacích zakazuje. Jediné vozy, u kterých jsou tolerovány, jsou vozidla záchranné služby. Kdo je přesto obuje, může dostat nejen pokutu, ale ještě zodpovídá za škody, které hroty na komunikaci způsobí. Skvělé vlastnosti i bez hřebů prokazují i některé zimní pneumatiky. Třeba pneumatika Bridgestone Blizzak LM-32 prý v testech zvládly i vyjet do svahu pokrytého kluzkým uježděným sněhem.

Pro běžné cestování v zimě stačí třeba pneumatiky Sava. Foto: www.pneu-centrum.czPro běžné cestování v zimě stačí třeba pneumatiky Sava. Foto: www.pneu-centrum.cz

Do hor s řetězy

Nelze ale vyjet do hor s tím, že to snad obuté zimní pneu zvládnou. Je radno si do kufru přibalit pro případ nouze sněhové řetězy, které naopak zákon povoluje. A co víc, někde jejich použití dokonce dopravní značení přikazuje. Řetězů je několik typů a tak si může každý vybrat. Jednoduchá konstrukce a nízká cena, to jsou žebříčkové sněhové řetězy, jejich montáž je ale trochu složitější a kvůli malému záběru nejsou nejvhodnější pro časté používání. Pro denní využívání jsou lepší sněhové řetězy s H nebo X stopou. Záběr je lepší, montáž jednodušší, ale také jsou podstatně dražší než žebříčkové.

Ještě dražší jsou šikmostopé sněhové řetězy vyrobené obvykle z kvalitní oceli, které pokrývají celou pneumatiku. Z Norska pochází textilní sněhové řetězy AutoSock. Nemají ale moc dlouhou životnost. Na druhou stranu je montáž těchto návleků opravdu jednoduchá a nepoškodí litá kola, kterých se někteří motoristé nehodlají vzdát ani v zimě. A „poslední záchranou“ jsou tekuté sněhové řetězy, jenž se aplikují přímo z tuby, ve které se zakoupí. Ty s prošlou minimální trvanlivostí ale nemusí být nejkvalitnější.

Článek Zimní cestování: Bez hřebů, s řetězy byl publikován 18. listopadu 2012 v 00.00 v rubrice PR články. Autorem článku je . Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...