Test zimních pneumatik odhalil čtyři nebezpečné

Tagy:  test, zimní pneu, zima, ADAC, Continental, Michelin, Goodyear, Bridgestone, Nokian, Dunlop, Barum, Sava, GTRadial, Effiplus, Premiorri, Sailun, Syron

Sponzorované odkazy:

Test zimních pneumatik odhalil čtyři nebezpečné

Jako každý rok, i letos otestovat německý autoklub ADAC s dalšími autokluby a spotřebitelskými organizacemi zimní pneumatiky. Bylo jich téměř čtyřicet a čtyři z nich byly vyhodnoceny jako nebezpečné, informovala o výsledcích testu Mladá fronta DNES.

Stále stejní vítězové

Nejprve se testovaly pneu pro malé vozy jako je Škoda Fabia. Právě ta posloužila jako testovací automobil pro rozměr 165/70 R14. Nejlepší mezi patnáctkou pneumatik byly tradičně pneumatiky známé svoji vysokou kvalitou, ale i cenou – Michelin Alpin A4, Continental ContiWinterContact TS800 a Pirelli Winter 190 Snowcontrol Serie 3. „Tyto tři pneumatiky jsou velmi vyvážené a zaručují po všech stránkách dobré až velmi dobré vlastnosti,“ okomentoval výsledek Friedrich Eppel, expert na pneumatiky z rakouského autoklubu ÖAMTC.

Dobře se umístila také česká Barumka, tentokrát bodující s modelem Polaris 3. Skončila na čtvrtém místě a její volba tedy rozhodně nebude chybou. Zároveň je nejlevnější. Zatímco obout kola do některé z prvních tří sad sotva vyjde pod pět tisíc, sadu Barumek lze koupit asi za 3 600 Kč a jen o 200 Kč více stojí sada pneu Sava Eskimo S3+, pátých v testu.

Testy však nemají jen doporučovat vhodné pneumatiky, možná ještě cennější je, že varují před těmi nebezpečnými. Takové se v nejmenším rozměru sešli hned tři, země původu Ukrajina a Čína. Pokud tedy v obchodě narazíte na GTRadial ChampiroWinterPro, Effiplus Epluto I a Premiorri Via-Maggiore, ruce pryč.

Dalším rozměrem, které ADAC testoval, byl 205/55 R16. Takové používají řidiči aut nižší střední a střední třídy (např. Škoda Octavia, VW Passat). Vítězi se mezi 16 modely staly pneumatiky Continental ContiWinterContact TS850, Michelin Alpin A4, Dunlop SP Winter Sport 4D, Goodyear UltraGrip 8 a Nokian WR D3. Vůbec nejlepší pak byly pneu Continental, které byly nejlepší na sněhu a ledu, v oblasti spotřeby paliva i v rychlosti opotřebování. Na suché zimní silnici byl nejlepší Michelin.

Překvapivé je, že i z Německa mohou pocházet nekvalitní pneu – Syron Everest. Skončily poslední a na zimní silnice se rozhodně nehodí – zklamaly v testu na mokru, sněhu i ledu. Výrobce však říká, že pneumatiky upravil a pneumatiky vyrobené od 24. týdne později (což lze snadnou zkontrolovat na bočnici) letošního roku jsou již lepší.

Hodnotily se i pneu pro stále populárnější vozy SUV, třeba pro Škodu Yeti nebo Nissan Qashqai. Ty byly v rozměru 215/65 R16 a celkem se jich hodnotilo šest. Jako nejlepší byly hodnoceny Bridgestone Blizzak LM-80, Dunlop SP Winter Sport a Continental ContiCrossContact Winter, naopak čínské Sailun Ice Blazer WSL 2 byly hodnoceny jako nedostatečné. Na sněhu a ve spotřebě byly sice nejlepší, ale na mokru jsou pro řidiče nebezpečné.

ADAC k testování vybírá nejčastěji kupované rozměry, podle autoklubu lze výsledky přenést i na pneumatiky se šířkou o 10 mm menší a o 10 mm větší – jedná se o první číslo v rozměru. Kdo má kola jiných rozměrů, musí si vyhledat starší testy. Obecně ale platí, že dobře hodnocené pneumatiky nezklamou ani v jiných rozměrech. Stejné pravidlo platí i u neúspěšných pneumatik.

Přemýšlíte, jaké pneumatiky obout na zimu? Sledujte nezávislé testy. Foto: Martin SingrPřemýšlíte, jaké pneumatiky obout na zimu? Sledujte nezávislé testy. Foto: Martin Singr

Od listopadu povinně, ale ne vždy

Letní pneu přestávají stoprocentně fungovat, jakmile teploty klesnou na nějakých šest až sedm stupňů nad nulou a jízda na nich začíná být nebezpečná. Zimní pneumatiky mají hrubší vzorek, který musí mít minimálně čtyři milimetry, ale jsou vyrobeny také z měkčí směsi, která zaručuje lepší přilnavost i při nízkých teplotách.

Navíc od loňské zimy platí povinnost mít od listopadu na autě zimní pneumatiky, pokud je na silnicích souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza nebo je lze během jízdy očekávat. Kde je však modrá kulatá značka s autem nahoře a sněhovou vločkou pod ním, musí být od listopadu zimní pneu vždy. I když podle zákona jsou zimní pneumatiky i ty s označením M+S (mud and snow, tedy bláto a sníh), renomovaní výrobci radí koupit do sněhu a mrazu pneu, které nesou emblém hory se třemi vrcholy a se sněhovou vločkou.

Test a další informace o zimních pneumatikách přinesla Mladá fronta DNES ve zvláštní příloze v pátek 12. října 2012.

Kupte si pneumatiky za skvělou cenu na www.pneumatiky.cz!

Článek Test zimních pneumatik odhalil čtyři nebezpečné byl publikován 17. října 2012 v 00.00 v rubrice Zimní pneu. Autorem článku je . Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...