Má smysl pořizovat protektory?
Sponzorované odkazy:
Třebaže někteří motoristé hledí na protektorované pneumatiky skrz prsty, v případě nákladních vozů se jedná o vítanou možnost, jak snížit náklady. U osobních aut ale převažují spíše nevýhody.
Protektorování pneumatik může výrazně snížit náklady přímo na pneumatiky – pokud je tento proces proveden zodpovědně a odborně, může pneumatika bez většího nebezpečí vlastně dostat nový život. Jestliže je kostra pneumatiky pečlivě diagnostikovaná a není defektní, není problém jí použít znovu.
Jedná se o řešení, které je nejen ekonomické, ale také ekologické, protože se velká část pneumatiky dokonale zrecykluje. Sníží se spotřeba energií i surovin a zároveň odpadá problém se skladováním a následnou likvidací ojetých pneumatik.
Za tepla a za studena
Existují dva typy protektorování – pneumatikám lze vdechnout nový život studenou vulkanizací nebo teplou vulkanizací. Zatímco osobní, dodávkové, sportovní nebo off road pneumatiky se vyrábí pouze teplou technologií a jsou podrobovány výstupní zkoušce, nákladní pneu lze protektorovat za tepla i za studena, na závěr pak prochází rentgenovou zkouškou. Ta je pochopitelně důslednější.
Proces teplého protektorování se velmi podobá výrobě nové pneumatiky – po důkladné kontrole kostry ojeté pneumatiky (sledují se nejen případné vady, ale i stáří nebo indexy) se odstraní zbytky starého dezénu a boční popisy. Spojovací roztok a nový nezvulkanizovaný kaučuk se pak klade přímo na kostru a poté v tvárnici s požadovaným dezénem vznikne při vysokém tlaku a teplotě (15 atmosfér a 150 °C) nová pneumatika včetně bočnice. Zbývá jen odstranit přetoky z lisování, celou pneumatiku ještě jednou zkontrolovat a pak jí lze obout na vůz.
U studeného protektorování je vylisovaný a předvulkanizovaný běhoun včetně dezénu spolu s vrstvou vulkanizačních činidel položen na kostru a v autoklávu se při speciální teplotě a tlaku (nižší než při teplém protektorování) tyto části spojí v pneumatiku.
Kolik stojí kostra?
Cena protektorů se často uvádí bez kostry. Je to logické – obvykle je totiž možné domluvit si protektorování na vlastních kostrách pneumatik. Samozřejmě ne vždy je to možnost a tak lze také objednat protektor jako každou jinou pneumatiku – tedy za použití kostry, o jejíž minulosti nový majitel nic neví. Obecně taková pneumatika stojí zhruba polovinu ceny nové a má stejné vlastnosti včetně kilometrového výkonu.
Trochu jiná situace je u osobních vozů. I když mají protektory řadu příznivců, kteří na ně nedají dopustit, jedná se o úsporné řešení pro řidiče, kteří v zimě vyjíždějí pouze výjimečně. Vlastnostmi prostě stará pneumatika, byť s novým dezénem, na moderní zimní obutí ani nemůže mít.
Na druhou stranu jsou kvalitní protektory (např. Vraník) lepší volbou než mnohé nové zimní pneumatiky z Číny. Cenový rozdíl oproti pneumatikám z ekonomického segmentu (Barum, Matador, Sava apod.) je pár stovek u celé sady, tedy podstatně menší než u nákladních pneumatik a z toho jasně vyplývá, že tato volba nedává příliš smysl. Navíc mají protektory obvykle vyšší valivý odpor, tedy vyšší spotřebu a je zde riziko, že nový majitel neví nic o minulosti pneumatik, snad jen u protektorů pro off roady jsou tyto obavy liché.
Článek Má smysl pořizovat protektory? byl publikován 10. prosince 2017 v 00.00 v rubrice Nákladní pneu, Výrobci a Zimní pneu. Autorem článku je Martin Singr. Pro diskusi slouží komentáře (0).
Podobné články
- Michelin X Multi Energy pomohou k nízké spotřebě 30.03.2019 00.00
- Co se starými pneumatikami? Zkuste výkup! 05.07.2012 00.00
- Marangoni: Od protektorů k vlastním pneu 18.06.2012 00.00
- Protektory: levná volba pro ty, kteří nejezdí denně 27.02.2012 00.00
- Jak uspořit v průmyslu? Na pneumatikách 22.02.2019 22.15
Top 10
- Goodride SW608 si řidiči chválí. Dá se jim věřit?
- Sailun: Mladý čínský výrobce se snaží
- BestDrive Winter: Novinka letošní zimy
- Autoklub ČR radí: Pneu Nankang nebrat
- Pneumatik Torque vznikají ročně miliony
- Výměna kol svépomocí není žádná věda
- DMACK: Motorsportem k progresivnímu růstu
- Stojan na pneumatiky: zbytečnost nebo šikovný pomocník?
- Protektory: levná volba pro ty, kteří nejezdí denně
- Indický výrobce Apollo je mladý a ambiciózní
Tagy
testování zimních pneumatik hustění pneumatik Continental pojištění Torque půjčovna automobilů Sailun výkup pneumatik Goodyear Goodride
Doporučujeme
Vybírejte pneumatiky chytře. I levnější pneumatika bez marketingu může být kvalitní a bezpečná. 100% objektivní testy a recenze pneumatik od vás, řidičů.