Co možná nevíte o ráfcích aut
Sponzorované odkazy:
Stejně jako jiné součástky, i ráfky pro automobily se neustále vyvíjejí. Konstrukce a materiály prošly za uplynulých sto let doslova radikálním vývojem. Přesto stojí neustále stranou pozornosti, spoustu zajímavých informací o nich většina motoristů ani nezná…
Nejsou jen dvě možnosti
Ráfky se nedělí jen na „plecháče“ a litá kola, jak by si kdekdo mohl myslet. Celá problematika je daleko komplikovanější. Výrobci dodávají nejrůznější profily a tvary, rozdílné jsou i počty šroubů. To je ostatně důvod, proč stará kola z felicie na fabii prostě neobujete.
Přesto bychom mohli obecně říct, dvě nejčastější koncepce, co se týká ráfků, jsou prohloubený ráfek symetrický a asymetrický. Prohloubení ráfku má samozřejmě svůj důvod – usnadňuje montáž i sundávání pneumatik. Ráfky pro bezdušové pneumatiky pak jsou opatřeny zaobleným nebo plochým bezpečnostním převýšením, aby při huštění pneu „nevyskočila“ přes ráfek. U prohloubených ráfků se pak lze setkat s prohloubením s kuželovou dosedací plochou – zde je pneumatika po dohuštění tlakem vzduchu tlačena k ráfku zvětšenou silou.
Jinou koncepci používají některé nákladní automobily a to je ráfek plochý. Tyto disky se používají jako vícedílné a montáž pneumatiky na ně je jiná než je obvyklé. Nejprve se totiž rozebere, pak se jednotlivé díly nasunou na patku pneumatiky a poté se opět smontuje ráfek a celé kolo.
Roli při konstrukci ráfku hraje nejen snadná montáž pneumatiky, ale také bezpečnostní hledisko při provozu a to i v extrémních situacích, kterým je občas vůz vystaven. To je například, když začne unikat vzduch z pneumatiky a ovladatelnost vozu se zhoršuje, důležité je zejména aby se pneumatiky nesvlékla. Toto riziko se však usilovným vývojem v posledních rocích podařilo značně eliminovat. Trendem posledních let pak jsou pnematiky na dojetí, tzv. run-flat pneumatiky. Ty umožňují dojet i po proražení pneumatiky sníženou rychlostí dojet alespoň do nejbližšího servisu.
Co znamenají šifry?
Co se označování týká, kvůli kompatibilitě ráfků a pneumatik je označení stanoveno normami a výrobce jej na ráfek musí vyznačit neodstranitelným způsobem. Jeho výskyt je zároveň garancí, že je ráfek kvalitní. Z na první pohled zvláštního kódu zjistíte označení výrobce nebo symbol, označení velikosti podle normy, číslo zboží a kód výrobce, datum výroby (týden/rok nebo měsíc/rok), zális a číslo KBA (pokud je tedy u daného kola k dispozici). Další informace si pak může každý výrobce přidat dle svého uvážení.
Důležité je, že zatímco na ráfky pro montáž bezdušových pneumatik lze instalovat pneumatiky s duší, opačně to rozhodně možné není. V dnešním světě, kdy je drtivá většina pneumatik bez duší, je to užitečná rada.
Za zmínku stojí také ventil, který umožňuje nahustit pneumatiku stlačným vzduchem nebo směsí plynů, zatímco zpětný únik tlaku z pneumatiky možný není. Namáhaný je přitom doslova extrémně – stačí rychlost 100 km/h a na ventil působí odstředivá síla rovnající se hmotnosti 1,7 kg. Kovové těleso, kuželka s pružinou a čepička tvoří nedílnou součást každého kola, která musí zůstávat čistá a těsná, což je vhodné kontrolovat vždy při přihušťování.
Článek Co možná nevíte o ráfcích aut byl publikován 22. května 2017 v 00.00 v rubrice Informace. Autorem článku je Martin Singr. Pro diskusi slouží komentáře (0).
Podobné články
- Continental SportContact 6: Nová a již rekordní 17.03.2016 00.00
- Tuning: Pneumatiky nestojí stranou 31.07.2017 00.00
- Tecar - pneumatiky ve švýcarské kvalitě 01.08.2011 00.00
- Barum Polaris 3: Novinka pro ty, kteří nechtějí utrácet 12.11.2011 00.00
- Dębica Frigo 2: Novinka, která při testu v Alpách uspěla 25.11.2011 00.00
Top 10
- Goodride SW608 si řidiči chválí. Dá se jim věřit?
- Sailun: Mladý čínský výrobce se snaží
- Autoklub ČR radí: Pneu Nankang nebrat
- BestDrive Winter: Novinka letošní zimy
- Pneumatik Torque vznikají ročně miliony
- Výměna kol svépomocí není žádná věda
- Indický výrobce Apollo je mladý a ambiciózní
- DMACK: Motorsportem k progresivnímu růstu
- Stojan na pneumatiky: zbytečnost nebo šikovný pomocník?
- Dębica Frigo 2: Novinka, která při testu v Alpách uspěla
Tagy
testování zimních pneumatik hustění pneumatik Continental pojištění Torque půjčovna automobilů Sailun výkup pneumatik Goodyear Goodride
Doporučujeme
Vybírejte pneumatiky chytře. I levnější pneumatika bez marketingu může být kvalitní a bezpečná. 100% objektivní testy a recenze pneumatik od vás, řidičů.