Trh s ojetými vozy: Vzhůru do nástrah džungle
Rok co rok se v Česku prodá téměř milion ojetých vozidel. Díky tomuto počtu je tento trh třikrát větší než ten s novými, informuje Asociace obchodu ojetými automobily (AOOA). Jedním dechem však dodává, že toto prostředí není zrovna nejkultivovanější.
Sázka do loterie
Někteří motoristé již poznali situaci na vlastní kůži – technické problémy, které se projeví mnohdy již cestou z bazaru, složité řešení reklamací a na závěr třeba i zjištění, že vůz vlastně nebyl nehavarovaný, jak prodávající tvrdil. „Zatímco stát prostřednictvím investičních pobídek masově podporuje produkci nových vozů, z trhu ojetých vozidel se stává džungle,“ uvádí AOOA na svém webu.
Dle aktuálního průzkumu, který asociace prováděla online, poskytuje záruku na ojeté vozidlo jen deset procent prodejců. Na druhou stranu si servisní historii prověřuje jen každý třetí kupující. Skoro polovina zákazníků se po koupi ojetého vozu setkala s technickými problémy, na které nebyla předem upozorněna. Reklamace ze tří čtvrtin pak končí neúspěchem. Opravy, nejčastěji z oblasti elektroniky, motoru nebo podvozku, se pak pohybují od dvaceti do padesáti tisíc. Devět procent zákazníků pak zjistila, že jejich vůz byl v minulosti havarovaný.
Záruka není? Ne, je 2 roky!
Jak průzkum ukázal, smluvní záruka není u ojetých vozů na českém trhu standardem. Když už je ve smlouvě uvedena, je maximálně půl roku. Přitom ale paradoxně platí, že pokud není ve smlouvě stanovena smluvní záruka, platí odpovědnost prodávajícího za prokázané vady na vozidle až do 24 měsíců, informuje AOOA.
Nepřekvapí, že lidé koupi nového – ač ojetého – vozu dlouho zvažují, polovina z nich vybírá déle než 4 týdny. Kombinace značky, ceny a počtu najetých kilometrů je často důležitější než například rok výroby. Ještě méně se pak motoristé zajímají o budoucí provozní a servisní náklady. Ojetý vůz Češi nejčastěji kupují v autobazaru, tato varianta má 41,3 % a podíl stále roste. Velké procento kupuje vůz od soukromých osob. Spíše okrajovou záležitostí jsou pak autorizovaná dealerství a dovozy aut ze zahraničí. Z výzkumu také vyplynulo, že průměrná cena za ojetý automobil je 176 000 korun, nejčastěji se jedná o značku Škoda a průměrný věk je 13 let.
Mějte se na pozoru
Velkou nástrahou pro potencionálního zájemce může být nedostatek poskytovaných podkladů k ověření technického stavu vozu a jeho historie – například servisní knížku vidělo podle AOOA před prodejen jen 15 % kupujících a s doložením podrobné servisní historie to bývá ještě horší.
„Největší hrozbu představují auta, která pocházejí z individuálních dovozů ze zahraničí. Mezi odhlášením auta v zemi původu a přihlášením v ČR dochází velmi často k podvodům. Těmi hlavními jsou přetočení tachometru, omlazení vozidla či změna servisní historie – například zatajení havárií a oprav,“ říká Jiří Grund z Asociace obchodu ojetými automobily a dodává: „Pokud kupujete auto kompletně s českým původem, máte mnohem více možností, jak si servisní historii jednoduše ověřit.“
Článek Trh s ojetými vozy: Vzhůru do nástrah džungle byl publikován 29. března 2017 v 21.00 v rubrice PR články. Autorem článku je Martin Singr. Pro diskusi slouží komentáře (0).
Top 10
- Co se starými pneumatikami? Zkuste výkup!
- Goodride SW608 si řidiči chválí. Dá se jim věřit?
- Autoklub ČR radí: Pneu Nankang nebrat
- Sailun: Mladý čínský výrobce se snaží
- BestDrive Winter: Novinka letošní zimy
- Pneumatik Torque vznikají ročně miliony
- Barum Quartaris: "Utajená" celoroční pneumatika
- Stojan na pneumatiky: zbytečnost nebo šikovný pomocník?
- Goodyear - největší výrobce pneumatik na světě
- Test zimních pneumatik odhalil čtyři nebezpečné
Tagy
testování zimních pneumatik hustění pneumatik Continental pojištění Torque půjčovna automobilů Sailun výkup pneumatik Goodyear Goodride
Doporučujeme
Vybírejte pneumatiky chytře. I levnější pneumatika bez marketingu může být kvalitní a bezpečná. 100% objektivní testy a recenze pneumatik od vás, řidičů.