Motoristé, máte už přezuté pneumatiky?
Po zimě, která byla letos obzvláště mírná, je tady jaro. Slunečné dni a stoupající teploty vedou mnoho motoristů k otázce, zda už je ta pravá chvíle k výměně pneumatik. Tato otázka je ale vcelku ošemetná…
Nepsaným pravidlem pro výměnu pneumatik je, že zimní pneumatiky jsou vhodné, pokud se teplota dlouhodobě drží pod sedmi stupni. Naopak letní pneumatiky fungují nejlépe při teplotě nad 17 °C. Tato podmínka je tedy splněna tak napůl, ráno jsou stále ještě často teploty jen mírně nad bodem mrazu. Po pár dnech, kdy i ráno bude teplota okolo sedmi stupňů, lze s klidem přezouvat pneumatiky. Loňská sněhová nadílka v dubnu se snad letos opakovat nebude…
Co zkontrolovat? Vzorek a tlak
Kdo váhá s výměnou a nemá zrovna nové zimní pneumatiky, může mít rozhodování usnadněné – zimní obutí musí totiž mít minimálně 4 mm, a kdo tedy naměří méně, může pneumatiky „dojíždět“ na jaře. Někdo s nimi pak jezdí ještě v létě, to ale nelze vhledem k rozdílné směsi letních a zimních gum doporučit. Co se týká letních pneumatik, zde musí mít vzorek podle zákonů minimálně 1,6 mm. Podle odborníků je to ale velmi málo a při hloubce vzorku pod 2,5 mm už je dobré koupit nové obutí. Ideální je vybírat i nakupovat přes internet, třeba na webu Pneu.extralevné-pneu.cz.
Pokud je vzorek dostatečný a pneumatiky dle vizuální kontroly nejsou poškozené, je potřeba zkontrolovat tlak v pneumatikách – správné hodnoty stanovuje každý výrobce rozdílně podle konkrétního modelu. Správná hodnota je uvedena v manuálu k vozu a také někde v autě (zevnitř krytu hrdla palivové nádrže, na středovém sloupku, na dveřích u řidiče či spolujezdce nebo na spodní straně přístrojové desky). Rovněž je možné nahustit pneumatiky tak, jak doporučuje výrobce daných gum. Obecně se ale doporučený tlak pohybuje okolo 2,3 bar.
Samotná výměna je pak vcelku jednoduchá – ještě na zemi se povolí šrouby u kola, které se bude měnit a pak se kola, která zůstávají na zemi, založí kameny. Dalším krokem je pečlivé umístění heveru na místo k tomu určené a zvednutí auta. Pak už se jen vymění zimní pneumatika za letní, nasadí se šrouby a po spuštění auta na zem se jen dotáhnou.
Nepodceňujte skladování
Nezbytnou součástí výměny je správné uskladnění pneumatik, na což spousta motoristů zapomíná. Právě sundané zimní pneumatiky je potřeba nejprve umýt a pak umístit do garáže nebo kamkoliv jinam – důležité je, aby to bylo temné místo, kde není ani moc velké teplo ani zima. Kola s disky je nejlepší zavěsit na zeď, je možné je také skladovat na sobě. Pneumatiky bez disků se ale musí vyskládat vedle sebe v poloze, v jaké jsou i na voze.
Článek Motoristé, máte už přezuté pneumatiky? byl publikován 27. března 2014 v 15.15 v rubrice Informace a PR články. Autorem článku je redakce. Pro diskusi slouží komentáře (10).
Podobné články
- Výměna pneu: Každý to zvládne i doma 31.10.2020 00.00
- Prémiové = bezpečné pneu 25.10.2017 00.00
- Výměna pneumatik? Klidně do toho jděte! 15.03.2012 00.00
- Zima končí. Potřebujete nové pneu? 10.03.2015 21.45
- CEAT - pneu z Indie 04.03.2011 00.00
Top 10
- Goodride SW608 si řidiči chválí. Dá se jim věřit?
- Co se starými pneumatikami? Zkuste výkup!
- Sailun: Mladý čínský výrobce se snaží
- Autoklub ČR radí: Pneu Nankang nebrat
- BestDrive Winter: Novinka letošní zimy
- Pneumatik Torque vznikají ročně miliony
- Barum Quartaris: "Utajená" celoroční pneumatika
- Stojan na pneumatiky: zbytečnost nebo šikovný pomocník?
- Goodyear - největší výrobce pneumatik na světě
- Indický výrobce Apollo je mladý a ambiciózní
Tagy
testování zimních pneumatik hustění pneumatik Continental pojištění Torque půjčovna automobilů Sailun výkup pneumatik Goodyear Goodride
Doporučujeme
Vybírejte pneumatiky chytře. I levnější pneumatika bez marketingu může být kvalitní a bezpečná. 100% objektivní testy a recenze pneumatik od vás, řidičů.