Zkontrolujte před zimou i baterii
Je samozřejmé, že s přicházejícím listopadem motoristé musí vyměnit pneumatiky, ale to není jediná povinnost, která je čeká. Je třeba pořádně zkontrolovat celý vůz. Je jasné, že by měla proběhnout vizuální kontrola vozidla, kontrola brzd a kapalin, to ale není všechno…
V praxi je hodně podceňována kontrola stavu baterie. Snad každý motorista ví, že baterka, která v létě ještě stačila, může v zimě velmi snadno nechat majitele ve štychu – v autě pracuje topení, vyhřívání skel, možná i vyhřívání sedaček a všudypřítomný mráz akumulátoru taky zrovna nepřidá. Je proto vhodné včas zkontrolovat hustotu kyseliny a napětí akumulátoru.
Ke kontrole stavu baterie je potřeba výbava, konkrétně refraktometr nebo hustoměr, které se používají pro měření hustoty kyseliny autobaterie. Kromě toho bude potřeba také měřič zátěže nebo voltmetr, využívaný pro měření kondice autobaterie, klidového či zátěžového napětí. Je více variant měřících přístrojů a na každém motoristovi individuálně záleží, co má ve své dílně nebo v garáži. Výsledek by však měl být pokaždé stejný, nezávisle na použité technice.
Než začnete, vypněte elektriku
A jak se tedy má správně měřit? Základem je nejen zastavit, ale také vypnout motor. Kromě toho by nemělo fungovat ani žádné elektrické zařízení v autě, tedy rádio, klimatizace, ani topení. V moderních vozech je tak třeba vypojit spoustu vymožeností dnešní doby. Je potřeba například i vytáhnout nabíječku ze zapalovače nebo odpojit USB disk.
Po zastavení si dopřejte chvilku pauzy, měřit by se mělo nejprve po čtyřech až pěti hodinách. Další postup pak lze sledovat v tomto videonávodu. Hustota kyseliny autobaterie by se pak měla pohybovat mezi 1,28 a 1,26. V takovém případě je vše v pořádku. Pokud je hodnota mezi 1,24 a 1,25, je třeba baterii sledovat. Při hodnotách nižších je stav baterie špatný.
Je třeba zajímat se také o hodnoty napětí autobaterie v klidovém stavu – hodnoty mezi 12,4 a 12,8 V jsou v pořádku, baterii s hodnotami od 12,1 do 12,3 V je třeba sledovat. Při nižších hodnotách je potřeba baterii nabít. Jinak hrozí trvalé poškození. Pokud ani po úplném nabití neudrží autobaterie napětí nad 12,2 V, je nutné ji vyměnit.
Nejde přitom jen o řidiče osobních vozů, zanedbávat automobily by neměly zejména řidiči, pro které jde o zdroj obživy. Náhradní díly na nákladní vozy nejsou zrovna nejlevnější, ale vyplatí se do nich investovat a nejít v životnosti součástek až na samý limit. Například náhradní díly Tatra 815 se dají na internetu či v kamenných obchodech sehnat za rozumné peníze a ušetřit tak svým majitelům velké problémy.
Článek Zkontrolujte před zimou i baterii byl publikován 31. října 2013 v 22.45 v rubrice PR články. Autorem článku je Martin Singr. Pro diskusi slouží komentáře (0).
Top 10
- Goodride SW608 si řidiči chválí. Dá se jim věřit?
- Sailun: Mladý čínský výrobce se snaží
- Co se starými pneumatikami? Zkuste výkup!
- BestDrive Winter: Novinka letošní zimy
- Autoklub ČR radí: Pneu Nankang nebrat
- Pneumatik Torque vznikají ročně miliony
- Barum Quartaris: "Utajená" celoroční pneumatika
- Stojan na pneumatiky: zbytečnost nebo šikovný pomocník?
- Goodyear - největší výrobce pneumatik na světě
- Dębica Frigo 2: Novinka, která při testu v Alpách uspěla
Tagy
testování zimních pneumatik hustění pneumatik Continental pojištění Torque půjčovna automobilů Sailun výkup pneumatik Goodyear Goodride
Doporučujeme
Vybírejte pneumatiky chytře. I levnější pneumatika bez marketingu může být kvalitní a bezpečná. 100% objektivní testy a recenze pneumatik od vás, řidičů.