Sněhové řetězy: nabídka je pestrá, stačí si vybrat
Sponzorované odkazy:
Do Česka dorazila pořádná sněhová nadílka. Dříve, než vyrazíte za zimními sporty, nezapomeňte se podívat, jestli máte ve voze také sněhové řetězy. Mohly by se po cestě hodit. Sněhové závěje už překvapili nejednoho řidiče. Stejně jako pokuta za neuposlechnutí dopravního značení přikazující právě použití řetězů.
Sněhové řetězy zvyšují adhezi automobilu, což oceníte obzvláště při jízdě v horských oblastech, na sněhu či náledí. Řetězů je více typů a každému tak může nejvíce vyhovovat jiný. Platí zde ale vždy přímá úměra mezi cenou a kvalitou náčiní. Ani řetězy však nejsou všemocné a jsou cesty, kde nepomůžou. „Ani s nejkvalitnějšími řetězy však nelze projíždět vysoko zavátými silnicemi nebo dokonce terénem,“ upozorňuje sekretář Autoklubu ČR pro bezpečnost silničního provozu Václav Špička.
Žebříček, nebo snad radši látku?
Jednoduchou konstrukcí se vyznačují žebříčkové sněhové řetězy. Jsou také celkem levné, dají se sehnat za pár stovek. Daní za nízkou cenu je složitá montáž, je nutné i trochu popojet autem. Kvůli malému záběru nejsou vhodné pro pravidelné používání.
Lepší volbou pro pravidelné využívání jsou sněhové řetězy s H nebo X stopou. Tady základní řetěz pokrývá větší plochu pneumatiky a stopa má tvar písmene H nebo X. Montáž je jednodušší a záběr lepší. Kde ale cena žebříčkových řetězů končí, tam tyto řetězy začínají.
Celý povrch pneumatiky pak pokrývají šikmostopé sněhové řetězy. Většinou z kvalitní oceli vyrobené a oboustranně použitelné řetězy jdou snadno namontovat na kola i demontovat, ale v obchodě, ať již kamenném nebo e-shopu, si zájemce o ně připlatí. Nejlevnější stojí zhruba tisíc korun.
Další možností, jak vyzrát na sníh a led, je možnost chemická. Tekuté sněhové řetězy se na pneumatiku nanesou přímo z tuby, ve které se zakoupí. Chemická látka přilne k povrchu pneumatiky a ztuhne. Délka trvanlivosti tekutého řetězu, uváděná na obalu, je ovlivněna zejména jeho kvalitou.
I v ČR lze zakoupit textilní sněhové řetězy z Norska s názvem AutoSock. Poplypropylenové vlákno opletené ocelovým drátem je zatkáno do textilního pásu, který se připevní na pneumatiku. Je to vlastně návlek na pneumatiku, nevyznačující se zrovna dvakrát vysokou životností (300 – 500 km). Jsou také zhruba stejně drahé jako šikmostopé sněhové řetězy, ale na druhou stranu je montáž opravdu jednoduchá a nemohou poškodit litá kola, používáte-li je i v zimě.
Nasazování? Žádná věda!
A jak takové sněhové řetězy vůbec nasadit? Nehledejte v tom žádnou vědu. Existuje sice více druhů a tedy i více způsobů, ale princip zůstává podobný. S řetězy, zakoupenými přesně podle rozměrů pneumatik, jste určitě dostali i návod, který je radno prostudovat předem. Zkušení řidiči radí zkusit si nejprve nasadit řetězy „nanečisto“ a ne až ve chvíli, kdy s vozem uvíznete v závějích sněhu. Hlavní je uvědomit si, jaká náprava vozu je vlastně ta hnací. U vozidel 4×4 je nutné koupit dva páry řetězů.
Nejlepší je sněhové řetězy nasadit stranou od silničního provozu a s dostatečným předstihem, když už tušíte, že je budete potřebovat. Přestože se vše zdá v pořádku, po ujetí pár metrů ještě zastavte a zkontrolujte napnutí řetězů. Případně je také dotáhněte. „Jízda se řetězy vyžaduje zvýšenou pozornost řidiče a velmi opatrné ovládání plynu, brzd i volantu. A samozřejmě nižší rychlost,“ radí čtenářům Pneumagu Václav Špička a doporučuje jet maximální rychlostí 40 km/h, ačkoliv zákon dovoluje i rychlost o 10 km/h vyšší.
Pokud se setkáte se značkou přikazující použití sněhových řetězů, neignorujte jí. V opačném případě lze dostat v blokovém řízení pokutu do 2000 Kč, ve správním řízení 1500 až 2500 Kč.
Na mokrý asfalt ne!
Až se budete vracet zpět, je nutné řetězy sundat již ve chvíli, kdy sníh přestane pokrývat silnici – prodlužuje se tím jejich životnost. Po návratu domů se doporučuje řetězy opláchnout v teplé vodě a důkladně vysušit, aby i na další cestě mohly být platným pomocníkem.
Kupte si sněhové řetězy za skvělou cenu na www.pneumatiky.cz!
Článek Sněhové řetězy: nabídka je pestrá, stačí si vybrat byl publikován 14. ledna 2012 v 00.00 v rubrice Příslušenství. Autorem článku je Martin Singr. Pro diskusi slouží komentáře (0).
Podobné články
- Zimní cestování: Bez hřebů, s řetězy 18.11.2012 00.00
- Výběr pneu pro offroad: Skutečná alchymie 23.06.2012 00.00
- Tecar - pneumatiky ve švýcarské kvalitě 01.08.2011 00.00
- Jsou úzké pneu to pravé pro zimu? 30.01.2017 00.00
- Řešení podle Continentalu: pneumatiky ContiWinterContact TS 800 a deset tipů na zimu! 28.12.2011 00.00
Top 10
- Co se starými pneumatikami? Zkuste výkup!
- Autoklub ČR radí: Pneu Nankang nebrat
- Goodride SW608 si řidiči chválí. Dá se jim věřit?
- Sailun: Mladý čínský výrobce se snaží
- Pneumatik Torque vznikají ročně miliony
- BestDrive Winter: Novinka letošní zimy
- Barum Quartaris: "Utajená" celoroční pneumatika
- Goodyear - největší výrobce pneumatik na světě
- Stojan na pneumatiky: zbytečnost nebo šikovný pomocník?
- Indický výrobce Apollo je mladý a ambiciózní
Tagy
testování zimních pneumatik hustění pneumatik Continental pojištění Torque půjčovna automobilů Sailun výkup pneumatik Goodyear Goodride
Doporučujeme
Vybírejte pneumatiky chytře. I levnější pneumatika bez marketingu může být kvalitní a bezpečná. 100% objektivní testy a recenze pneumatik od vás, řidičů.