Škola smyku

Tagy:  škola smyku, skola smyku, školasmyku, skolasmyku, smyk

Sponzorované odkazy:

Škola smyku

Konec zimy. Přichází slunné léto. Řidiči si oddechnou. Už nemusí mít strach z namrzlé vozovky, sněhu a dalších nepříjemných problémů, které je mohou na silnici potkat. Sníh, led, kluzká vozovka, všechny tyto strasti jsou pryč. Řidiči začínají být méně ostražití, a nebojí se a riskují. Vozovka je suchá, není žádné riziko smyku ani nehody, myslí si mnozí. Jenže to je ta největší chyba, které se může i nejzkušenější šofér dopustit, protože právě toto období je podle celostátních statistik nejrizikovější, i když si to mnozí neuvědomují. .= Varování pro řidiče. I mokrý asfalt může ošklivě klouzat. Někdy je rizikovější, než samotný sníh na či námraza. Nemůžeme se spoléhat na elektronické systémy, které nám při kolizi zachrání život. Musíme se spoléhat sami na sebe, abychom neudělali zbytečně školáckou chybu, která by mohla mít hrůzostrašné následky. Proto jsme si pro Vás připravili pár základních informací, jak se máte zachovat na kluzké vozovce nebo při smyku.

Pár jednoduchých zásad bezpečné jízdy

V prvním díle se zaměříme na tzv. přenášení váhy motorového vozidla. V této části bychom se měli podívat na to, jak se správně zachovat při smyku. Při náhlém úhybném manévru má automobil tendenci mírně se rozkolébat. To je jeden z vlivů, které Vás následně přetočí do smyku. Jak zareagovat, když Vás tento problém potká? Nejprve se musíte snažit zmírnit následky první prudké změny směru jízdy a následně se bezpečně zařadit zpět do původního jízdního pruhu a směru, ve kterém jste na začátku byli. Na dalším příkladě si ukážeme, jak se správně zachovat při vyhýbání se překážky a také si něco povíme o prevenci, jak tomuto předejít. Při pokusu vyhnout se překážce budete nejspíše někde na krajnici nebo v protisměru, což je ta nejhrozivější situace, která může vést k velice vážným následkům. Úhybný manévr do protisměru provádějte jedině v případě, že jste si bezprostředně jisti, že v tomto směru nejede žádný automobil. Budete-li se chtít vyhnout překážce průjezdem podél krajnice, můžete narazit na nedostatečně zpevněný povrch nebo v horším případě na zaparkované auto, což by také nedopadlo dobře. Prevence proti nutnosti náhle se vyhnout překážce v zásadě neexistuje, ale v případě manévru musíte mít na paměti jednu důležitou věc. Jakmile se budete něčemu vyhýbat a následně se budete zpátky řadit do svého jízdního pruhu, musíte bezpodmínečně ustálit automobil do přímého směru, aby nedošlo ke smyku. .= Zvládáte-li tento vzniklý problém, můžeme se jít podívat na tzv. vyhýbací manévr. V autoškole Vás učí, jak správně používat brzdový a plynový pedál. V okamžiku může nastat nějaká náhlá situace, která Vás překvapí. V této chvíli prostě nemáte šanci včas zabrzdit. Jediné východisko, jak odvrátit nehodu, je bezpečně se ji vyhnout. Zkusíme si to přiblížit na této situaci. Jedete na nákup. Na cestě uvidíte krabici, nehodu nebo dokonce chodce. V této chvíli není jiné cesty, než bleskově zareagovat, vyhnout se překážce a samozřejmě se vrátit zpět do svého jízdního pruhu. Abyste zabránili kolizi, jedinou možnou prevencí je přizpůsobit rychlost jízdy stavu vozovky či počasí, které má největší vliv na stav silnice. .= V další kapitole školy smyku se podíváme na situaci, všem velice dobře známou. Je to jízda namrzlými zatáčkami, které jsou ve většině případů velice nebezpečné. Uveďme si příklad, který nejvíce vystihuje tuto problematiku. Každé ráno jezdíte do práce stejnou cestou. Po několika letech znáte tuto trať velice dobře. Každou nerovnost vozovky, každou zatáčku. Jenže i v takových případech může nastat problém. Jedete rychlostí, na kterou jste zvyklí, nemůže Vás nic překvapit. Blížíte se k známé zatáčce, kterou projíždíte denně. A zde nastane ten problém. Za normálních podmínek tuto zatáčku projedete bez sebemenších problému, ale co když je v zatáčce na vozovce ranní námraza? To zaregistrujete až průjezdem zatáčky, což už bývá v mnoha případech dosti pozdě. Jaká by měla být prevence? Ve všech problémech, které jsem zmiňoval výše, je základním aspektem rychlost vozidla. Vjedete-li do namrzlé zatáčky pomalu a poté ze zatáčky vyjedete rychleji, s velkou pravděpodobností tuto část projedete bez problémů. Také je důležité si uvědomit, že do zatáčky se má vždy vjíždět pomaleji, abyste mohli případně zareagovat na nehodu či překážku, která by se mohla objevit. Musíte být schopni zastavit co nejrychleji. Zkušený řidič včas před zatáčkou podřadí. Pokud byste do zatáčky najeli šílenou rychlostí, nemáte šanci mít nad vozem dostatečnou kontrolu. Největší chybou je začít brzdit v půli zatáčky. Nedělejte to. Můžete způsobit dopravní nehodu. .= Teď už zvládáte projetí namrzlou zatáčkou, úhybné manévry i způsoby, jak se vyhýbat překážce nacházející se na vozovce. Nyní se koukneme na situaci při dobrzdění na rovině a jízdu na různých površích. Nedobrzdění je jednou z nejčastějších příčin vzniku nehody. Zkusíme si to vysvětlit na následné situaci. Projíždíte lesem. Venku prší. Po cestě ztéká voda a před Vámi jede pomalejší vůz. Nedodržíte předepsanou vzdálenost mezi vozidly a náhle auto před Vámi prudce zabrzdí. Je jedno z jaké příčiny. Silnice je promáčená a Vy nestihnete zabrzdit včas a narazíte do něj. Vina je na Vaší straně, protože jste nedodrželi povinnou vzdálenost a také jste nepřizpůsobili jízdu vozovce. Jaké z toho plyne ponaučení? Jezděte opatrně za jakéhokoliv počasí, dodržujte potřebnou vzdálenost mezi vozidly a samozřejmě se snažte předvídat nebezpečné situace, které mohou nastat. .= V poslední části našich rad, které Vám slouží k bezpečné jízdě, se zaměříme na tzv. defenzivní jízdu. Řidič, který zvládá defenzivní jízdu není ten, co jezdí pomalu, ale ten, který se umí chovat za volantem tak, aby se do kritické situace vůbec nedostal. Defenzivní jízda je také schopnost řidiče včas rozpoznat rizika, odhalovat krizové situace a předem připravovat plány pro případné odvrácení nebezpečí. Defenzivně neznamená pomalu. To je zásadní omyl. Na první pohled se defenzivní řidič nepozná. Naopak se velice rychle pozná agresivní řidič, který rizikově předjíždí v nebezpečných místech, nevyužívá směrovek a nedodržuje dostatečný odstup od jiného vozidla. Na závěr našeho řidičského kurzu jsme si pro Vás připravili pár zásad defenzivní jízdy. Mezi nejdůležitější zásady patří předvídavost a schopnost reagovat na činy ostatních řidičů. Dále používat směrová světla při jakékoliv změně jízdy. Mít zapnutý bezpečnostní pás a najíždět do zatáček pomaleji a opatrněji. Dodržovat bezpečný odstup mezi auty a zároveň být ohleduplný a tolerantní vůči ostatním řidičům, ale také vůči chodcům.

Kde můžeme absolvovat školu smyku v ČR?

V České republice se nachází mnoho firem, které tzv. školy smyku vyučují. Mezi nejznámější patří například firma MAX CARS, s. r. o. Bližší informace týkající se školy smyku najdete na webových stránkách www.maxcars.cz nebo v sídle firmy na adrese Pražská 456, 263 01 Dobříš. Nabízejí kurzy bezpečné jízdy pro veřejnost, které se může kdokoli zúčastnit, ale také nabízejí kurzy bezpečné jízdy pro firemní zákazníky a mnoho dalších velice zajímavých akcí spojených s touto tématikou. V současné době jsou všechny termíny pro měsíc červen 2010 obsazeny. Pokud byste však měli zájem, 3. 7. 2010 jsou volná místa. Kontaktní a objednávkový formulář najdete na jejich webových stránkách. Ceny těchto akcí pro veřejnost se pohybují v řádu pár tisíců až desetitisíců v závislosti na délce kurzu. Jednodenní kurz stoji 3 480 Kč včetně DPH. Tento kurz obsahuje 1 praxi a 1 teorii. Dalšími nabídkami jsou zde 3 denní kurzy za 8 700 Kč včetně DPH, které v sobě obsahují 3 teorie a 3 praxe. Dále máme možnost výběru 5 denního nebo 8 denního kurzu, který stojí 21 960 Kč včetně DPH. Pěti denní kurz Vás vyjde na 14 220 Kč včetně DPH. Všechny ceny v sobě zahrnují počet teorií a praxí dle Vámi vybrané délky kurzu. Pro firemní zákazníky mají připravenou větší nabídku kurzů. Mohou si například objednat kurz bezpečné jízdy, který stojí za 1 celý strávený den 2 900 Kč za osobu včetně DPH. Cena obsahuje teoretickou a praktickou část výcviku. Jedinou podmínkou pořádání firemních kurzů je minimální počet 12 účastníků pro samostatný den. V nabídce pro firemní zákazníky najdeme také kurz defenzivní jízdy, který nás vyjde na 1 500 Kč za osobu včetně DPH. Všechny tyto akce, které pořádá firma MAX CARS se koná na Polygonu na letišti Dlouhá Lhota u Příbrami.

Závěrem

Věřím, že Vás tento článek o škole smyku zaujal, oslovil a případně si tento kurz bezpečné jízdy objednáte a vyzkoušíte na vlastní kůži.

Článek Škola smyku byl publikován 24. června 2010 v 03.00 v rubrice Informace. Autorem článku je Zbyněk Maier. Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...